Pages

Wednesday 15 January 2014

FIRST START 2014

Semalam 15 Januari 2014 merupakan hari yang agak sibuk dari pagi hingga lewat petang. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun 1 appointment tak dapat ditunaikan. Syukur kepada Allah yang memberi kemudahan dan kelancaran kerja hingga apa yang dirancang kemarin terlaksana seadanya.

Pagi aku pergi site visit kerja cuci bangunan di UiTM Permatang Pauh jam 10.30 am telah di hadiri oleh 83 wakil syarikat. Memang agak banyak juga, dan ada juga dari company yang terkenal samada dalam bidang pencucian bangunan mahupun bidang-bidang lain. Yang aku perasan banyak syarikat dari bidang construction yang hadir.

Aku pulak pergi atas nama syarikat yang baru iaitu HM SYNERGY SDN BHD, Syarikat ni sebenarnya baru ditubuhkan pada tahun 2012 dan hingga kini syarikat ini masih belum menjalankan apa-apa projek tapi kalau tengok akaun syarikat memang duit ada keluar dan masuk. Biasa la, aku rasa bagi yang berpengalaman mereka tahu kenapa aku buat macam tu. Tapi bagi yang tak tahu aku ringkaskan kat sini untuk sama-sama kita belajar. Syarikat yang baru ditubuhkan dalam masa 1 tahun memang sukar untuk mendapatkan projek terutama projek yang melibatkan tender terbuka kerajaan atau swasta walaupun kadang-kadang menawarkan harga yang terbaik. Jadi biasanya syarikat yang baru ditubuhkan ni akan menjalankan kerja yang ditawarkan secara perbincangan terus oleh pelanggan yang selalunya dari syarikat kawan-kawan yang lain atau direct order dari kerajaan yang nilainya ciput-ciput sahaja. Dan yang memberi projek ini tidak melihat pada profile syarikat tapi lebih kepada pengalaman orang yang mengendalikan syarikat.

Bayangkan la kalau baru tubuh sebulan tapi nak masuk tender yang juta-juta atau tak pun ratusan ribu, macam mana kita nak tulis kat dalam company profile pada ruang pengalaman kerja. Jadi orang yang nak buat penilain pun akan hilang keyakinan untuk menawarkan kerja. Untuk itu kita kenalah tubuhkan syarikat dan rolling duit bagi nampak macam ada projek yang syarikat tersebut kendalikan. Tapi ada juga yang pilih jalan singkat dengan membeli syarikat yang sudah ditubuhkan bertahun-tahun lamanya. Namun harga yang ditawarkan untuk kes macam ini memang agak mahal sikit tambahan lagi kalau syarikat tersebut telah berdaftar dengan badan-badan kerajaan contohnya MOF, SIRIM, BUMIPUTRA dan lain-lain. Bagi HM SYNERGY SDN BHD yang telah berdaftar dengan MOF dan bertaraf BUMIPUTRA,  ini adalah kali pertama site visit dan aku harap aku akan masuk tender ini just untuk test market.

Lepas site visit kat UiTM aku kena balik pulak ke Bertam sebab terlupa ambik kunci Go Kart, agak rugi masa sikit la sebab aku sepatutnya terus ke Kulim untuk pasang Go Kart yang lagi satu untuk di bawa balik ke Bertam. Mengikut jadual lori akan sampai dalam  jam 3.00 pm, jadi aku kesuntukan masa untuk pasang kalau lori betul-betul sampai pada masa itu. Dipendekkan cerita aku dapat settlekan Go Kart dan segala urusan di MSI ni pada pukul 5.00pm. Lepas Asar baru aku keluar dari MSI Kulim, tetiba saja dapat call pulak dari tuan rumah kat Bertam yang mereka dah sampai kat lokasi untuk bincang pasal projek renivation. Pulak dah... aku terlupa yang aku janji nak jumpa pukul 5 petang dan satu lagi pulaj janji pukul 6 ptg kat lokasi yang sama tapi rumah lain-lain. Akhirnya aku hanya sampai ke lokasi janji pertama pada jam 6 ptg, duduk discuss punya lama sampai pukul 7 lebih, so janji dengan yang sorang lagi tu terpaksa la aku batalkan sebab dah lewat sangat.

Sembang lama tu bukan pasal apa, nak close projek dengan customer kena la bagi info lebih agar tidak salah faham nanti. Biar kedua-dua pihak faham dan jelas seterusnya setuju dengan kerja-kerja yang akan dijalankan. Akhirnya aku berjaya close juga projek yang bernilai RM15k. Syukur Alhamdulillah......

Satu hari yang memenatkan tapi hasil yang sangat positif. Antara kerja renovation yang dipersetujui adalah;

1.  Plaster ceiling
2. Wiring lampu downlight serta pasang
3. Grill
4. Tinted
5. Tambah plug point dan astro point
6. Pecah tingkap dan ganti dinding konkret serta pasang tile
7. Ubah suiz lampu dan pasang suiz yang lebih cantik
8. Tempat untuk washing machine





No comments:

Post a Comment