Pages

Sunday 19 January 2014

ENGLISH STYLE

Hari ini aku di jemput oleh seorang kawan kontraktor binaan untuk melawat sebuah rumah Semi D 2 tingkat yang diubah suai menjadi banglo bertema English Style. Rumah yang asalnya 2 unit berkembar telah di pecah menjadi sebuah rumah yang kemudiannya di make over hingga menjadi sebuah banglo yang cukup cantik. Masa aku melawat tadi, rumah ini baru 50% siap tapi dah nampak citarasa tuannya yang cukup tinggi. Dengan tiang-tiang besar ala kota lama rome yang di pasang disekeliling rumah yang katanya di tempah khas menampakkan kemewahan yang bakal terserlah bila siap sepenuhnya nanti.

Bila naik ke atas tengok dinding luar yang dibalut degan papan shera berupa kayu cukup menaikkan budaya english pada rumah ini. Di tambah pula dinding setebal 9 inci dan dikemaskan dengan hiasan pada bingkainya menyerlahkan kemewahan penghuninya. Aku rasa pemilik rumah ini memang terlalu teliti dalam mereka bentuk setaiap sudut agar hasilnya tidak nampak cacat celanya. Yang mana bahagian tiang yang harus diserlahkan telah di tonjol dengan jelas. Selain itu dikatakan Jubin bumbungnya juga telah di import dari luar negara.



Tingkat bawah memperlihatkan tiang-tiang ala Rome dikeliling rumah



Tingkat atas dengan balkoni yang luas dan kemasan dinding yang menarik

Plaster ceilingnya juga direka khas mengikut citarasa pemilik rumah ini, dengan memilih CT wood finish pada bahagian tertentu telah memberi satu impak English style pada ruang dalam rumah ini. Pada ruang tangga di pilih design CT Wood melengkung dan akan diletakkan lampu hiasan ala English yang menarik. Pada bilik utama pula design CT Wood yang cantik dan katanya tuan rumah sendiri yang melakarkan design ini. Paling berbeza adalah 2 bilik belakang dimana hampir 90% ceilingnya di pasang CT Wood. Pada tingkat bawah Ceiling Plaster belum dipasang namun katanya design nya juga adalah tersendiri mengikut ruang-runag yang telah di tetapkan.

Plaster Ceiling pada bilik utama

Plaster ceiling bilik utama yang satu lagi

Ini ceiling pada bhgian tangga yg akan dipasang lampu hiasan



Ceiling pada 4 bilik yang lain

Ciri-ciri English bukan sahaja pada rekaan dalam rumah sahaja, pemilik ini juga teliti pada rekaan pagar rumahnya. Tiang pagar dibina dari bata merah biasa tanpa di plaster, dan finish dengan simen putih diantara bata-bata merah tersebut. Pagar pula dibina khas daripada konkret berupa tiang-tiang cerucuk yang tajam pada hujungnya. Pagar ini masih belum dicat, aku yakin bila dah siap nanti mesti cantik punya.


Tiang pagar yang nampak kukuh dan sempoi

Ada banyak bahagian lagi yang belum siap, nanti bila dah 90% siap aku akan datang lagi untuk ambil gambar dan post kan kat sini untuk jadi contoh pada semua orang. Aku nak tengok macam mana pemilik rumah ini design untuk pintu rumah dan tingkap sebab katanya memang ada special permintaan. 

Ok lah semoga anda semua mendapat manafaat untuk mereka cipta rumah kalian.

Sekian

1 comment:

  1. Salam, bila nak update cerita pasal rumah ni?
    teringin nak tengok hasilnya, (^_^)

    ReplyDelete